Eén van de oudste beurswijsheden is de uitspraak ‘Sell in May, but remember to come back in September’. Gelooft u in deze uitspraak of vindt u het nonsens? Lees in dit artikel de achtergrond van deze beurswijsheid en kijk wat u ermee kunt doen voor uw beleggingen van de komende maanden.

Waar komt de uitspraak vandaan?

De beurswijsheid ‘Sell in May, but remember to come back in September’ is een uitspraak die al jarenlang bestaat in de beleggerswereld[1]. Het verkopen van de aandelen in mei en terugkopen in september zou goed zijn voor de rendementen. Het verschil tussen deze maanden en de wintermaanden qua rendementen zouden een aantal oorzaken kunnen hebben. Ten eerste zou de zomerperiode een belangrijke factor kunnen spelen. Beleggers gaan op vakantie en de activiteit op de beurs neemt daardoor af. Er wordt minder geïnvesteerd en er wordt voornamelijk meer verkocht dan aangekocht. Niet goed voor het rendement van uw aandelen dus. Ten tweede zou het feit dat veel dividenduitkeringen aan het begin en eind van het jaar worden uitgekeerd en dus direct geïnvesteerd. In de zomerperiode minder uitkeringen en dus minder investeringen. Of deze verklaringen ook daadwerkelijk de juiste zijn is de vraag, echter schets het scenario van verkopen in mei de laatste jaren zich wel steeds meer af. Over het tweede gedeelte van de uitspraak, het terugkomen in september, is nogal veel te doen. Uit onderzoek blijkt dat september en oktober historisch gezien slechte beursmaanden zijn en daardoor geen tot weinig rendement opleveren. ‘Come back in November’ zou dan ook een betere uitspraak zijn. Toch is de beurswijsheid volgens vele onderzoeken wel een geschikte methode om hoge rendementen te behalen. Uit onderzoek van Jeffrey Hirsch blijkt dat het rendement op aandelen in de periode november – mei op 7,4% te liggen. In de periode mei – november ligt het rendement op slechts 0,4%, een groot verschil dus.

Effect op uw beleggingen

Wat moet u zich aantrekken van dit soort uitspraken? Het is belangrijk dat u onthoudt dat deze uitspraken niet de daadwerkelijke waarheid vertonen. De verschillen per jaar kunnen groot zijn en volledig tegendraads van deze uitspraak. Het is daarom belangrijk dat u goed op de hoogte blijft van alle ontwikkelingen op macro-economisch gebied en op bedrijvennieuws. Deze gegevens zullen effect hebben op de koersen, wat de beurswijsheden ook verklaren. Voor 2012 lijkt het verkopen in Mei nog niet zo’n slecht idee geweest. De beurzen zijn de laatste weken wat weggezakt en ook de vooruitzichten zijn niet per definitie rooskleurig. De Griekse politieke en financiële crisis zweeft boven de markt, Spanje presteert matig en ook de Nederlandse cijfers zijn niet om over naar huis te schrijven. ‘Sell in May’ zou dus dit jaar, net als in 2010 en 2011, goed kunnen uitpakken.

Het mogelijk opvolgen van deze beurswijsheid hoeft niet te betekenen dat u niet hoeft te handelen. Wanneer u verwacht dat beurskoersen gaan dalen kunt u ervoor kiezen om ‘short’ te gaan in aandelen om op die manier mooie rendementen te behalen. U kunt uw rendementen nog meer verhogen door te handelen via een hefboomconstructie. Een goed voorbeeld van het ‘short’ gaan in een aandeel in de maand mei is het aandeel AkzoNobel. In ondergaande tabel is te zien dat het aandeel AkzoNobel sinds begin mei is begonnen aan een daling van de koers. Stond de koers begin mei nog op € 41, is deze nu teruggezakt naar € 37,50.

grafiek akzo nobel

Dit rendement (in het geval van short gaan) van 8,5% per aandeel kan via een hefboomconstructie  vergroot worden. Het aandeel AkzoNobel kent een hefboom van 1:10. Stel dat u 100 aandelen tegen € 41 had gekocht, had u door de hefboom een positie ingenomen van € 41.000. U had met de huidige koers en een short positie €3.500 euro kunnen verdienen, een rendement van 85%. Met traditionele aandelen had u € 350 kunnen verdienen, beduidend minder dus. Als u meer wilt weten over deze hefboomconstructie kunt u hier terecht.

Wij zijn erg benieuwd naar de keuze van uw strategie, verkopen in mei of uw posities aanhouden gedurende de zomermaanden. Laat het ons weten door te reageren op dit artikel.